Islamic Widget

Thursday, April 28, 2011

Hospital, Kem Motivasi dan Kampus

Lama rasanya jari ni tak menari atas keybord laptop ni untuk pengisian dlm blog ni... tgh mggu imtihan plak tu... mggu lpas adalah mggu yg agk malang bg aku... krna trlibat dlm kemalangn jln raya dn trlantar d hospital... dr hospital sutanah bahiyah, alor setar brpindah ke Kedah medical centre (KMC).... x pasal2 kaki br'bandage'... nsb bek la cma kaki je yg truk... Allah tarik kejap nikmat kaki, tp mmg aku rsa ssh sgt dgn kaki satu ni... trpksa tmbh kaki ke 3 (tongkat).... trpksa jga la aku tgguh exam syafawi Quran dn Qiraat... namun aku gagahkn jua utk amik cma tak tau bila... aku xnk hnya krna ujian Allah yg sdikit ni, aku kalah dgn hasutan syaitan... Aku tau Allah tdak akn mnguji ssorg hmbanya jka hmbanya itu tdak mmpu utk mnghadapinya... ni la nmanya kifarah bg dosa2 kta yg lalu... stiap kali kta mrasa sakit, Allah hapuskn dosa2 kta yg lalu... Allah maha adil... Allah uji hmbanya tnda syg... jd tak ada sbb utk aku mngeluh atas apa yg mnimpa diri aku ni... walaupn kdg2 ada jgak yg trkluar dr mulut ni, tp aku brusha mlawan hasutan syaitan... nsb bek la ada panel prubatan TNB... bleh gk aku msuk KMC... sbb klau kt hosptal krajaan tu (HSB), tak tau la bpa lma aku kena tggu dlm wad... doktor tu ckp plg awal 3 hari bru dia bleh tgk kaki aku ni... dia ckp sbb kes aku tak kritikal.... mgkn krna hospital kerajaan kkurangan doktor kot... ksian pd mna2 insan yg tak mmpu mndapatkn rawatan d hospital swasta... mreka trpksa mnggu utk d berikan rawatn d hosptal kerajaan... phak kerajaan perlu amik IHTIMAM prkra ni...




Lebih kurg 2 hari lpas kluar hospital, aku trus g kem motivasi kt k.nerang... sbb ada skola wt kem kepimpinan pngawas... skola SMK Syed Saffi, Perlis... so sbg seorang motivator/fasilitator aku pergi jgak walaupn dlm keadaan kaki ber'bandage'... aku dh cnfirm awal prkra ni dgn phak pngurusan kem sblm brlakunya kjadian malang tu pd aku... mula2 aku ingt kaki ni dh nk baik sbb aku dh mmpu jalan tnpa tongkt walaupn trpksa berjingkit-jingkit... aku gagahkan jua diri ini demi adik2 yg inginkn ilmu dr aku... Hadis Rasulullah SAW: smpaikanla dr aku walaupn satu ayat... so aku tak nak la kdekut2 ilmu ni... ilmu utk d kongsi dn d mnfaatkan... jd slama 3 hari aku d kem brsma group fasi aku dn consultant... tak mnyesal aku pergi kem tu, sbb aku dpt jmpa dn kenal 2 org veteran yg aku bleh jadikan mentor dlm selok belok prgrm dn kem motivasi... Pak Man dan Mak Uda mmg steady arr... tak ckup rsanya 3 hari kta brsma dn tak byk ilmu yg sy dpt korek dr anda brdua... hrp lpas kta bleh brsma2 lg utk bkerjasama... aku pn btol2 enjoy dgn prgrm kali ni... dgn adik2 smk syed saffi yg sramai 123 org yg dtg brsma2 dgn 1001 perangai yg brlainan... aku tau aku ada tggjwb utk mreka... mnyedarkan mreka... tp aku truja dgn kerjasama yg mreka bg walaupn ada sgelintir yg bleh kta kta sbg buat prangai... tp tak pe la... nma pn bdk2 yg mngkat naik... yg pstinya aku brusha mmberikan yg trbaik brsma2 dgn saudaraku muslihuddin husin (dlm kem pggl abg mus)... msa tu 3 hari rsa skjap je... yela bila dh sronok kn, klau bleh mstilah nk lama2.... aku msh tringt lg nma2 adik smk syed saffi antranya salmira, mawar, haifa, faiz, fazarudin, farhan, hafizol, zyra dn lain2 lg... dn tak lpa arif dn yan (k.pengawas dn timb. ktua) yg mmbntu kami.... bgitu jga dgn guru2 yg mmbri kpercayaan kpd kami utk mnjalankn kem ni....








Selesai shja kem, aku pn blk ke A.Star dn prepare utk final exam d kampus KUIN.... 3 madah dlm msa 3 hari brturut2... pecah kpala d buatnya... brmula dgn Rasm Al-Quran, Ulum Hadith dn At-Tafsir... tp stakat ni aku rsa yg plg payah adlh tafsir... tak tau la knp... mgkn sbb aku tak prepare sbaik mgkn... mggu dpan ada lg 2 paper... cmpur dgn 2 yg aku tgguh mnjadiknnya 4 paper... mmg pecah la kpala aku ni mmikir dn mnghafal... smoga Allah mmudahkn sgala urusan aku... aku pergi exam pn dgn brtongkat... 2 hari lpas, lpas exam Rasm Quran aku pergi hospital sbb ada appointment dgn doktor... aku ingt dh nk baik dh kaki aku, tp lpas dia cek, dia ckp dia trpksa wt pmbedahan kecik kluarkan daging busuk kot... klau tak buang, takot tak bleh cantum smula daging aku... trkejut aku... mula2 aku taknak tp akhirnya aku trpksa ikut jga... sbb kaki ni nk pkai lma lg kn... btapa bsarnya nikmat kaki yg Allah bg... Ya Allah aku mohon agr kau beri smula nikmat kaki yg telah kau tarik...

SALAM UKHWAH untuk smua...

No comments:

Post a Comment